Inequality in Upper Secondary Education and its effect on the respective institutional indicators

Authors

  • Adalberto G. Del Ángel-Lara Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Comercio y Administración Victoria, C.P. 87149, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México.

DOI:

https://doi.org/10.29059/rdycsv.v5i2.180

Keywords:

remote education, TICS, inequality, educational indicators, internet

Abstract

The study aims to demonstrate how inequity in access to education worsened during the time of mandatory social confinement that made distance education necessary due to the pandemic caused by COVID-19, since in Higher Secondary Education (“EMS”) there was no previous experience that would allow for a care protocol in the virtual or distance educational modality, which would mean that it could be difficult for these students to appropriate the skills that are the objective of the development of the study programs and as consequently, they would also be compromised to continue studying (permanence in the EMS system) and inevitably see their goal of finishing high school truncated (terminal efficiency). To demonstrate this, the behavior of local and national educational indicators will be analyzed. A mixed methodology is used with a sequential development where the behavior of the aforementioned educational indicators before and after the COVID-19 pandemic is analyzed in a simple linear regression with descriptive statistics to later address the phenomenon with qualitative methodology.

References

Alcocer, G. M., OXFAM. (2019). México justo: políticas públicas contra la desigualdad. Historias 0 (1). https://www.oxfammexico.org/historias/m%C3%A9xico-justo-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-contra-la-desigualdad-

Aguilar, A. El Mundo de Córdoba. (2020). ‘Es desgastante educación en línea’. https://www.diarioelmundo.com.mx/index.php/2020/05/19/es-desgastante-educacion-en-linea/

Bendezú-Hernández, V. E. (2012). Teoría de la Educación Contemporánea. https://www.monografias.com/trabajos93/teoria-educacion-contemporanea/teoria-educacion-contemporanea.shtml#teoriaspea. Consultado el 18 de mayo de 2020

Dawson, S. (2019). The Art of Working Remotely. Knight Rose Press. Accel 5 Business Book Summaries. https://www.accel-5.com/learn/article/the-art-of-working-remotely.

Escobar, S. H. (2017). SET, Modelo educativo capítulo Tamaulipas. Primera Edición 2016-2022 (12). https://www.tamaulipas.gob.mx/educacion/wp-content/uploads/sites/3/2017/08/met-2017.pdf.

López-Ramírez, M. y Rodríguez, S.A. UNAM. (2019). Desigualdad de oportunidades educativas en México: evidencias en la educación media superior y superior. Revista Lavboratorio, 29, 60-86. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lavboratorio/article/view/5123/4274.

Miranda-López, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Revista Sinéctica, 51, 2. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2018000200010.

Morán, Martínez H.H. (2019). Factores que generan la desigualdad educativa en México. Revista Acta Educativa, 19. https://revista.universidadabierta.edu.mx/2019/06/11/factores-que-generan-la-desigualdad-educativa-en-mexico/.

Ovando, M.C y Oliveira E. Universidad Autónoma del Estado de México, Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades. (2017). Desigualdades digitales en la penetración de internet en los hogares mexicanos. Revista Sociedades y Desigualdades, 5, 7-23. http://web.uaemex.mx/cicsyh/docs/Revistas/No_5/SyD_5.pdf.

Presidencia de la República (2019). PLAN Nacional de Desarrollo 2019-2024. Diario Oficial de la Federación, (2019-2024), 3-8, https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5565599&fecha=12/07/2019.

Rojas-Suazo, E. Ministerio de Educación y formación profesional del gobierno de España. (2003). Importancia de la familia en la educación de los hijos: una evaluación cuantitativa en seis países de América Latina. Revista de Educación, 331, 453-488. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2003/re331/re331-20.html.

Ruiz-Cuéllar, G. (2020). COVID-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 85(25), 229-237. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/05/RMIE_85.pdf

Zuriaga, L. (2018). Colectivo Lorenzo Zuriaga: La escuela pública, papel del Estado, Única Educación (3-4). http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/La%20escuela%20publica%20papel%20del%20estado.pdf.

De la Federacion, D. O. (2019). Senado de la República. Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones del Artículo 3º, Eje 1 Política y Gobierno, Sección ii y Eje 2 Política Social, Derecho a la educación. Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Publicado en el Diario Oficial de la Federación del 15 de mayo de 2019. México.

Senado de la República (2019). Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones del Artículo 3º, Eje 1 Política y Gobierno, Sección ii y Eje 2 Política Social, Derecho a la educación. Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Publicado en el Diario Oficial de la Federación del 15 de mayo de 2019. México.

ONU, (1966). Resolución 2200 A (XXI), Artículo 13 Derecho a la Educación. Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Adoptado en la Asamblea General de las Naciones Unidas del 16 de diciembre de 1966. Suiza.

Inequidad en la educación

Published

2023-06-23

How to Cite

Del Ángel-Lara, A. G. (2023). Inequality in Upper Secondary Education and its effect on the respective institutional indicators. REVISTA DYCS VICTORIA, 5(2), 24–40. https://doi.org/10.29059/rdycsv.v5i2.180

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.