Public higher education in Mexico from student movements
Education in Mexico: Law or privilege
DOI:
https://doi.org/10.29059/rdycsv.v1i2.27Keywords:
Public education, social mobility, student movementsAbstract
Through the demands raised during the student movements in Mexico it is possible to analyze the debate around the concept that education has had at different times of the 20th Century. Under the perspective of social reproduction (Bourdieu, 1977), which is largely constructed in the educational field, we can observe in an analytical way the polarization in the positions among those who consider education as necessary for social mobility and consequently a citizen right that must be guaranteed by the State and, those that, generally from a privileged situation, fight for the reduction of subsidies and compensatory measures that seek to generate conditions that contribute to the reduction of inequalities. To analyze in a diachronic manner the positions regarding the nature of public education, this article analyzes three student movements, separated by little more than three decades, having as main actors students of the National Autonomous University of Mexico: the movement of 1968, Consejo Estudiantil Universitario (1986-1994) and Consejo General de Huelga (1999-2000).
References
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI editores
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1995). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza México: Colección Fontamara
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003) Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Argentina: S XXI Editores
Reyes, C. y Bolaños, R. coords. (2011). Historia de la educación pública en México (1876-1976). México:
FCE/Secretaría de Educación Pública.
Condés, E. (2007). Represión y rebelión en México (1959-1985). México: BUAP/ Miguel Ángel Porrúa
Del-Castillo, A. (2012). Ensayo sobre el movimiento estudiantil de 1968: la fotografía y la construcción de un
imaginario. México: Instituto Mora/IISUE, 2012
Guevara-Niebla, G. (1978). “Antecedentes y desarrollo del movimiento del 68”. Cuadernos Políticos. No. 17, pp 6-33
Martin, M. (1981). “Las funciones sociales de la televisión”. Revista Española de Investigaciones Sociales. Núm
/81 pp 39-55
Meneses, M. (2012). Memorias de la huelga estudiantil en la UNAM - 1999-2000. Tesis de doctorado. Programa de
Posgrado en Ciencias Políticas y Sociales, UNAM
Monsiváis, C. (1987). “¡¡¡Duro, duro, duro!!! (Crónica del CEU)”. Cuadernos Políticos, Núm. 49/50, pp. 30-59
Muniesa, B. (2008). “La rebelión juvenil de los años sesenta”. Polémica. Núm. 93
Taborga, H. (2003). Expansión y diversificación de la matrícula de la educación superior en México. México:
Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior
Vélez, R. y Monroy, L. (2018) Movilidad social en México: hallazgos y pendientes. Disponible en: https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2018/10/02-V%C3%A9lez-Grajales-Monroy-G%C3%B3mez-Franco-2018.pdf
[Centro de Estudios Espinoza Yglesias. Documento de trabajo 02/2018, 25 de junio de 2019