Public higher education in Mexico from student movements

Education in Mexico: Law or privilege

Authors

  • Rocío Jazmín Ávila Jazmín Ávila Sánchez, Doctora Tamaulipas Ministry of Education

DOI:

https://doi.org/10.29059/rdycsv.v1i2.27

Keywords:

Public education, social mobility, student movements

Abstract

Through the demands raised during the student movements in Mexico it is possible to analyze the debate around the concept that education has had at different times of the 20th Century. Under the perspective of social reproduction (Bourdieu, 1977), which is largely constructed in the educational field, we can observe in an analytical way the polarization in the positions among those who consider education as necessary for social mobility and consequently a citizen right that must be guaranteed by the State and, those that,  generally from a privileged situation, fight for the reduction of subsidies and compensatory measures that seek to generate conditions that contribute to the reduction of inequalities. To analyze in a diachronic manner the positions regarding the nature of public education, this article analyzes three student  movements, separated by little more than three decades, having as main actors students of the National Autonomous University of Mexico: the movement of 1968, Consejo Estudiantil Universitario (1986-1994) and Consejo General de Huelga (1999-2000).

References

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI editores

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1995). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza México: Colección Fontamara

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2003) Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Argentina: S XXI Editores

Reyes, C. y Bolaños, R. coords. (2011). Historia de la educación pública en México (1876-1976). México:

FCE/Secretaría de Educación Pública.

Condés, E. (2007). Represión y rebelión en México (1959-1985). México: BUAP/ Miguel Ángel Porrúa

Del-Castillo, A. (2012). Ensayo sobre el movimiento estudiantil de 1968: la fotografía y la construcción de un

imaginario. México: Instituto Mora/IISUE, 2012

Guevara-Niebla, G. (1978). “Antecedentes y desarrollo del movimiento del 68”. Cuadernos Políticos. No. 17, pp 6-33

Martin, M. (1981). “Las funciones sociales de la televisión”. Revista Española de Investigaciones Sociales. Núm

/81 pp 39-55

Meneses, M. (2012). Memorias de la huelga estudiantil en la UNAM - 1999-2000. Tesis de doctorado. Programa de

Posgrado en Ciencias Políticas y Sociales, UNAM

Monsiváis, C. (1987). “¡¡¡Duro, duro, duro!!! (Crónica del CEU)”. Cuadernos Políticos, Núm. 49/50, pp. 30-59

Muniesa, B. (2008). “La rebelión juvenil de los años sesenta”. Polémica. Núm. 93

Taborga, H. (2003). Expansión y diversificación de la matrícula de la educación superior en México. México:

Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior

Vélez, R. y Monroy, L. (2018) Movilidad social en México: hallazgos y pendientes. Disponible en: https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2018/10/02-V%C3%A9lez-Grajales-Monroy-G%C3%B3mez-Franco-2018.pdf

[Centro de Estudios Espinoza Yglesias. Documento de trabajo 02/2018, 25 de junio de 2019

Published

2019-10-04

How to Cite

Ávila Sánchez, R. J. Ávila J. (2019). Public higher education in Mexico from student movements: Education in Mexico: Law or privilege. REVISTA DYCS VICTORIA, 1(2), 15–23. https://doi.org/10.29059/rdycsv.v1i2.27

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.